Proces pozycjonowania jest długotrwały i o ile klient jest informowany o przybliżonym terminie osiągnięcia celu, nie da się go często precyzyjnie określić. Powodów jest dużo. A to np.:
- Nie będziemy opisywać, ale tylko wspomnijmy o ponad 200 czynnikach, które Google bierze pod uwagę przy indeksacji strony internetowej obliczając jej popularność. Oczywiście to akurat jest bardziej istotne dla pozycjonera, który dobiera strategię i optymalizuje witrynę internetową ma on przynajmniej pośrednio na nie wpływ i tych czynników nie będziemy teraz opisywać.
- Jakość serwisu – dużo zależy jak skonstruowany jest serwis internetowy, który ma być pozycjonowany. Czy jest dobrze zoptymalizowany, czyli przygotowany do pozycjonowania pod konkretne frazy oraz jakie i ile treści zawierają artykuły na tej stronie.
- Fraza frazie nierówna – trudność frazy zależy od konkurencji, jej popularności, sytuacji w jakiej jest serwis na daną frazę itd. Jest to zwykle sytuacja zmieniająca się w czasie, ewoluuje i rozwija się więc ciężko przewidzieć co będzie w przyszłości oczywiście prognozujemy i w miarę możliwości precyzyjnie staramy się określić możliwy do osiągnięcia wynik. Czynnik ten ma też odzwierciedlenie w nierównomiernym wzroście poszczególnych fraz.
- Czy serwis, który ma być pozycjonowany nie był już pozycjonowany we własnym “profesjonalnym” zakresie lub przez słabo wykwalifikowanych specjalistów. Efekty niefachowych prac mogą znacząco opóźnić lub nawet uniemożliwić przez długi czas osiągnięcie efektywnych pozycji, co oczywiście jest badane i po wykryciu takich działań prognozy należy zweryfikować.