Pozycjonowanie, czyli budowanie sztucznej popularności dla witryny internetowej w sposób zgodny z etycznymi zasadami SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych).Wiąże się to nie tylko z nabijaniem ilości linków jak niektórzy twierdzą. Trzeba dobrać odpowiednią strategię pozycjonowania, żeby nie zaszkodzić, ale o tym później.
Najpierw zapoznajmy się z kilkoma terminami, którymi będziemy się posługiwali omawiają pozycjonowanie stron internetowych:
- Fraza – są to słowa, które wpisujemy do przeglądarki w celu wyszukania serwisu. Fraza może składać się z jednego słowa np. “pozycjonowanie” lub z wielu słów np. “pozycjonowanie stron internetowych”. Są frazy ogólne i szczegółowe, globalne (np. “usługi stolarskie”) odwołujące się do całego zasięgu danej przeglądarki i lokalne (np. “usługi stolarskie Warszawa”), jak widać na przykładzie, ograniczamy się do osób, które szukają firmy z danej branży tylko w pobliżu. Co ważne frazy: “usługi stolarskie”, “usługa stolarska” to oddzielne frazy, posiadające inne wyszukania, inną popularność i wymagające oddzielnych nakładów pracy.
- Popularność frazy – oznacza ilość osób jaka wpisywała w ostatnim okresie daną frazę w badanej przeglądarce. Podajemy zawsze średnią z kilku ostatnich miesięcy. Jest to kluczowy parametr wyznaczający efektywność frazy, ponieważ sam proces ma na celu dotarcie do jak największej ilości użytkowników, więc czym większa popularność frazy tym lepszy efekt dla właściciela witryny.
- Ilość wyników – jest ilość wyników wyszukiwania jaki wskazuje przeglądarka po wpisaniu konkretnej frazy.
- Konkurencja – Pozycjoner wykonujący badanie sprawdza i bada strony / serwisy, które wyszukiwarka wskazuje jako najbardziej trafne. Bada je pod kątem czy są pozycjonowane na daną badaną frazę, jak silną pozycję zajmują i jak trudno będzie je przeskoczyć. Określa zatem jak dużo jest stron w wynikach wyszukiwania na tą konkretną, badaną frazę, które również są pozycjonowane i stara się określić konieczny nakład pracy do osiągnięcia sukcesu.
Z praktycznej strony pozycjonowania działa tak, że wpisujesz w przeglądarkę google.pl do wyszukania frazę “myszka optyczna”, ponieważ zamierzasz zakupić ten sprzęt. Po wpisaniu pojawiają się wyniki, i jak obrazuje grafika poniżej najczęściej szuka się naszych informacji właśnie na stronach pojawiających się w wynikach organicznych, tzn. wśród najpopularniejszych wyników na 1 stronie (tj. pierwszych 10 wyników wyszukiwania – inaczej TOP10 google.pl).